آخرین اخبار

21. مرداد 1394 - 12:04   |   کد مطلب: 903
شهرام خرازی ها منتقد و عضو انجمن نویسندگان ومنتقدان سینمای ایرانی با توضیح در مورد ضعف سریال های ایرانی گفت:گریز مخاطب به سمت سریال های ماهواره ای ریشه ای و دارای دلایل مختلفی است که از چند نگاه قابل بررسی و عنوان کردن است ،از محدودیت ها و خط قرمزهای بی حد و حصری که در فضای سریال های ایرانی حاکم شده تاکمبود تکنیک های فنی که همگی مسیر را برای پایین آمدن استقبال از سریال های ایرانی هموار کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانش آموزان کهگیلویه و بویر احمد(قلم دنا)، شهرام خرازی ها منتقد سینما و تلویزیون در خصوص استقبال از رسانه های فراملی را این گونه توضیح می دهد:جذابیت سریال های ماهواره ای چندین عامل دارد که همگی آنها با نشستن در کنار هم باعث بالا رفتن آمار بینندگان به این سریال ها شده یک سری از این عوامل مربوط به عناصر دیداری و شنیداری می شود که این سریال ها به وفور استفاده می کنند به طور مثال،برهنگی،نشان دادن رقص در فیلم ها و ترانه خوانی بانوان که همه این عناصر در رسانه های ملی ما به خاطر ملاحظات اخلاقی که حکمفرما است،وجود ندارد.

 
وی در ادامه با اشاره به ضعف های سریال های ایرانی عنوان کرد:طبعا این عوامل بسیار به جذابیت فیلم و سریال کمک می کند که رسانه داخلی به دلیل معذوریت های که  دارد فاقد پخش این عوامل است و همین مسائل باعث می شودتولید کننده به دنبال ساخت سریال های باشند که بتواند عوامل مجاز را به کار بگیرد.پس یا کمدی ساز می شوند و یا فیلم های با محتوای خشونت می سازند، که بیننده این ژانر را نمی پسندد و به دنبال جذابیت های بصری خود، به سریال های ماهواره ای روی می آورد.
 
خرازی ها افزود:فیلمساز ایرانی در واقع به ناچار به خشونت های بی حد و حصری روی می آورد که به نوعی باعث آموزش پرخاشگری در جامعه می شود و به گسترش خشونت کمک می کند.و یا باز هم به دلیل خط قرمزهایی که پیش روی او قرار دارد به ناچار به نشان دادن انواع حرکات اکشن ورزشی تا خواندن ترانه توسط مردان روی می آورد .
 
این منتقد سینما با اشاره به دیگر جذابیت های سریال های فرا ملی گفت:به غیر از اعمال جذابیت که به واقع بسیار هم تاثیر گذار است می توان به امکانات تکنیکی هم اشاره کرد  که در ایران این امکانات از لحاظ بصری و شنیداری دچار نقص و کمبود هستند که در واقع  همین  عامل خود به تنهایی باعث ضربه زدن به محتوای فیلم ها می شود.عامل دیگر مناسبات حرفه ای است که باز هم این مسئله در کشورهای دیگر به خوبی رعایت  ولحاظ می شود به این معنی که هر کدام از عوامل فیلمساز تعرف مشخصی از وظایف و حرفه خود دارند نویسنده فقط فیلم نامه می نویسد و هیچ وقت به دنبال کارگردانی و تهیه کنندگی نیست چرا که همین تمرکز هنری باعث بالا رفتن تخصص و کیفیت سریال ها می شود ولی متاسفانه در ایران عوامل چند منظوره کار می کنند.
 
خرازی ها ادامه داد:مولفه دیگری که سریال های ایرانی را دچار رکود کرده دستمزدهای در نظر گرفته برای عوامل و بازیگران است که به دلیل بدقولی مدیران و مسئولان، پول و دستمزدها کمال و تمام پرداخت نمی شود که انگیزه را از فیلمساز برای ساخت بعدی فیلم کامل می گیرد.و نکته دیگر اینکه  حتی کف دستمزد ها هم مشخص نیست و  هیچ تضمینی برای پرداخت وجود ندارد .
 
وی در پایان گفت:در مجموع می توان گفت که به نظر بنده شرایط برای مقایسه سریال های ماهواره ای و داخلی اصلا برابر نیست از امکانات  ظاهری که به فرم مربوط می شود تا سوژه که فیلمساز می پردازد همگی با دنیای از ساختار های متفاوت عرضه می شود لذا مخاطب در حال حاضر به دنبال جذابیت های بصری گم شده است که در سریال های ماهواره ای آن را پیدا و به نوعی وابسته این کانال می شود.

دیدگاه شما